Istället för att lägga upp ett större reportage om årets romkryssning, så kommer vi lägga upp flera kortare inlägg.
Vi börjar med vår provning av “nya” Facundo! För er som inte har hört talas om Facundo, så är det en premiumserie med rom som produceras av Bacardi. Namnet kommer från Bacardis grundare Don Facundo Bacardí Masso – och hela serien får väl ses som en hyllning till honom.
Serien består av fyra rom:
- Facundo Neo Silver. En ljus premiumrom som har lagrats i upp till 8 år, och sedan filtrerats ner till sin ljusa färg igen.
- Facundo Eximo. En 10-årig rom som skiljer sig från mängden genom att den är blandad innan lagringen!
- Facundo Exquisito. En blend av rom som är mellan 7 och 23 år. Det här är seriens storsäljare.
- Facundo Paraiso. Seriens flaggskepp, som hamnar högt i kategorin Ultrapremium.
Vi kommer att gå in på mer detaljer om Facundo vid ett senare – mer officiellt – tillfälle. Och här kommer vi att fokusera på mer på första intrycket – och det trevliga provningen på Birkas romkryssning.
Facundo hade fått ett eget provningsrum på mässan – vilket kändes mycket bra! Det var en snygg inramning av de galet snygga flaskorna. Vi fick en väldigt proffsig genomgång av hela serien, hela vägen från Neo till Paraiso.
Det är lite svårt att avgöra vad vi hade för förväntningar på Facundo-serien, men de var nog ändå ganska höga. Men vårt först intryck är ändå MYCKET positivt. Det är 4 väldigt spännande och välgjorda “uttryck”. Och allt är paketerat grymt snygg. Vi tror att Neo skulle kunna vara den första ljusa premium-rommen som verkligen skulle kunna locka till sig en större publik. (Det är många som har försökt med ljus premium-rom, utan att det har tagit fart. Men det är många spännande ljusa nyheter på gång!)
Men tillbaka till Facundo. Flaskorna är väldigt olika – och det är nog för att kommunicera att det är väldigt olika rom i dem. Det är inte en direkt röd tråd – annat än att allt är spännande – och ganska dyrt. Men varje rom i serien har sin egen charm, och vi skulle gärna ha dem alla hemma i samlingen. Facundo kommer att dra till sig uppmärksamhet – inte bara på grund av dess yttre – men också för det är Bacardi-rom – samtidigt som det inte alls är Bacardi-rom!